Subject: Innovatsioonihangete tegevuskava 2025
From: "Marju Lepmets"
To: "AKI info", "Tom Annikve", "Mari Mitt", "Neeme Peek", "Jaana Karo", "Sigrid Zatyamina", "Ivar Kangro", "Carol Kuuskman",Aasa Süld, "Triinu Heinvars", "Arvo Kuld", "Mario Metsoja", "Tiina Ereb", <[email-masked]>, "Margus Reitalu" <[email-masked]>
Date: Tue, 11 Mar 2025 00:33:37 +0200

Tere!

Pöördume Justiitsministeeriumi haldusala asutuste riigihangete korraldajate 
poole, kelle eesmärgid võiksid olla seotud riigihangete strateegiliste 
eesmärkide rakendamisega, sh innovatsioonihangete edendamisega. Nimelt, VV 
seadis 23. mai 2024 memorandumiga eesmärgi, et 2025. a on Eestis innohangete 
tase 2% arvult ja 5% rahalisest väärtusest. 2023. a andmetel on need 
osakaalud vastavalt 0.2% ja 0,4%. MKM, kes on innohangete edendamise eest 
vastutav asutus,  ootab 15. märtsiks  iga ministeeriumi haldusalalt 
tegevuskava, kuidas toetada 2% eesmärgini jõudmist.  Seejärel paneb MKM 
saadud tegevustest kokku tervikliku tegevuskava.

Manuses on näidisena SOM valitsemisala tegevuskava.

Mis on innohange?

RHS § 4 sätestab nii:

Innovatsioon on uue või märkimisväärselt täiustatud asja, teenuse või 
protsessi, sealhulgas tootmis- või ehitusprotsessi, uue turustusviisi või 
uue organisatsioonilise meetodi kasutuselevõtt äritavades, töökorralduses 
või välissuhetes.

MKM/EIS selgitavad innovatsiooni hankija käsiraamatus nii:

*	Innovatsiooni toetav riigihange on oma olemuselt vahend probleemi 
lahendamisele, mitte eelnevalt defineeritud toote või teenuse ostmine.
*	Innovatsioonihankes ei ole hangitav ese detailselt ära kirjeldatud, vaid 
oodatud on erinevad lahendused, mille hulgast valitakse parim konkreetse 
probleemi lahenduseks.
*	Innovatsioonihankena ei mõisteta ainult innovatsioonipartnerlust kui 
hankemenetluse liiki, vaid innovatsioonihanke raames hangitakse 
innovatsiooniprotsessi koos (osaliste) tulemustega või innovatsiooni 
tulemust.

Riigihangete e-vormides (EK määrus) saab innovatsioonihanke välja tuua 
järgmiste aspektide kaudu:

*	Hangitud ehitustööd, asjad või teenused hõlmavad teadus- ja 
arendustegevust.
*	Hanke alusel tellitud ehitustööd, asjad või teenused on uudsed või 
oluliselt täiustatud võrreldes muude juba turul olevate ehitustööde, asjade 
või teenustega.
*	Hanke alusel tellitud tööd, asjad või teenused toovad endaga kaasa 
protsessiinnovatsiooni.
*	Hanke alusel tellitud tööd, asjad või teenused toovad endaga kaasa 
tooteinnovatsiooni.

Manuses on tegevuskava vorm, millesse ootan teie sisendit 14.03 õhtuks. 
Tegevuskavasse saab märkida planeeritavaid tegevusi ja välja tuua 
teadaolevad innovatsiooni aspektidega hankeid 2025. aastal. Ootame teie 
tagasisidet, kuidas saame haldusalana innohangete kasvu panustada. Oluline 
on teema teadvustamine, avatud meel lahenduste otsimisele ja ehk ka 
teadlikum innoaspektide märkamine ja nende märkimine riigihangete registris 
või dokumendihaldussüsteemis. Inspiratsiooni võite leida ka RAM 
väärtuspõhiste hangete alamlehelt, vt 
https://www.fin.ee/riigihanked-riigiabi-osalused/vaartuspohine-hankimine

Veelkord, midagi spetsiaalselt ei ole vaja hakata välja mõtlema, oluline 
roll on teema teadvustamisel igas asutuses. Kuna valitsemisalas hangete 
korraldamise eest vastutab keskse hankijana RTK, siis kindlasti on suur roll 
ja panus ka neil, aitamaks valitsemisala asutustel eesmärke täita.

Aitäh kõigile juba ette!

 <http://www.fin.ee/>  <http://>

Marju Lepmets

talituse juhataja | Õigustalitus

5885 1437 | [email-masked] <mailto:[email-masked]>

Rahandusministeerium | Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn | www.fin.ee